Sjednat schůzku
udělejte krok správným směrem…

Edit!

Architekt, Praha

“Práce je pro nás především radost, která se rozvíjí s každým novým projektem a s každou pozitivní odezvou.”


Sídlíme v Praze.

Věnujeme se projektům různých měřítek od architektury a urbanismu až po interiéry a dočasné instalace. Pro klienta jsme aktivním partnerem a pomáháme mu již při formulaci zadání. Projekty umíme zpracovat od prvotního konceptu přes nezbytná úřední povolení až k úspěšné realizaci. Ve formě generálního projektanta spolupracujeme se stálým okruhem specializovaných projektantů. Nabízíme také odborné posouzení stavebních a investičních záměrů a zpracování přípravy výběrového řízení.

Základ studia tvoří tři partneři – Ivan, Vítek a Juraj. Každý z nás je odjinud, s jinými schopnostmi a zkušenostmi, které u společného stolu dokážeme propojit do jedinečného výsledku. Se stejnou chutí řešíme soukromé projekty i soutěže a urbanistické koncepty, nebojíme se ani netradičních zadání, mezioborové spolupráce a experimentů.

Ing. arch. Ivan Boroš
2010 – Edit!
praxe: Karlín Group, NeoVisual, Jiran Kohout Architekti
vzdělání: FA ČVUT Praha, Technische Universität Mnichov

Ing. arch. Juraj Calaj
2010 – Edit!
praxe: KAVA, Chalupa architekti, JDS architects Kodaň
vzdělání: FA ČVUT Praha, Kansas State University

Ing. arch. Vítězslav Danda
2010 – Edit!
praxe: A69, Archikubik Barcelona
vzdělání: FA ČVUT Praha, UPC-ETSAV Barcelona

Dům na domě

Jakým způsobem se vypořádat s rozdílem výškových úrovní komunikace a pozemku a s regulativem vyžadujícím sedlovou střechu? Jakým způsobem navrhnout dům s maximálním kontaktem se zahradou?

Jakým způsobem se vypořádat s rozdílem výškových úrovní komunikace a pozemku a s regulativem vyžadujícím sedlovou střechu? Jakým způsobem navrhnout dům s maximálním kontaktem se zahradou?
Klienti si přáli malý dům s velkou zahradou. Navrhli jsme dvoupodlažní objekt situovaný na severní hranu pozemku, kde je většina obytné plochy umístěna ve spodním podlaží v přímém kontaktu s terasou a zelení. Terasa je kryta přesahem střechy, který zároveň stíní převážnou část jižní fasády.

Nahoře, v domečku se sedlovou střechou, se nachází vstupní část a jedna obytná místnost orientovaná na jih do zahrady. Výhledům dominuje mohutná památná lípa u potoka na jihu pozemku.

Klid, lípa, ovce na louce, zámek…

rok: 2011 – 2013
místo: Mníšek pod Brdy
velikost: 100 m2
klient: privátní
status: realizace
foto: Mark Prethero / blankfoto.com

Více informací

Majitelé Domu na domě v Mníšku

KLIENT: Na ulici tomu říkají chaloupka.

KLIENTKA: My jsme si to kdysi interně nazvali byt v zahradě. Když jsme si specifikovali zadání, co chceme stavět, tak jsme se shodli na tom, že chceme malý dům, protože velký je náročný na údržbu a navíc velký dům ani nepotřebujeme.

Oba jsme děti z paneláku, tak že jsme se shodli, že nám rozměry stačí panelákový byt, ale chtěli jsme ho mít v zahradě.

ARCHITEKT: Základní koncept domu je takový, že je to malý dům na velkém domě dole. Je to tak udělané z několika důvodů. Jednak je tady výškový rozdíl mezi ulicí a pozemkem, který přesně odpovídá jednomu patru. Přes malý domek se vstupuje dovnitř, má sedlovou střechu kvůli tomu, že to byl požadavek místních úřadů, kvůli blízkosti zámku. To jsme splnili tím, že jsme dali sedlovou střechu na malý dům. Velký dům je tak vlastně s plochou střechou.

Další zvláštností domu je to, že nemá plot na hranici pozemku, takže kdokoli může vejít až pomalu ke vstupním dveřím. Tahle část domu je tedy takový poloveřejný prostor, kde pobíhají psi a který je volný. Zároveň se dá před domem parkovat.

KLIENT: Na začátku jsme měli málo peněz, takže to směřovalo k nějaké “škatuli”, tedy, že by dům měl být jednoduchý, tedy žádné výmysly. Nakonec se podařilo vymyslet zajímavé detaily, což jsem nečekal, že se do takového malého domu vejdou.

KLIENTKA: Na začátku jsme v tom jasno neměli. Měli jsme ideové plány typu anglický venkovský dům, protože se nám líbil stylově. Měli jsme hromadu obrázků z internetu, které se nám líbily, ale byl to každý pes jiná ves. To jsme potom architektům hodili na stůl a z toho jsme vyšli, samozřejmě některé věci se z toho škrtali.

ARCHITEKT: Jednou ze zvláštností tohoto domu je, že jsou v něm jen 2 m2 chodby. Jinak je prostor, kudy se chodí, vždy součástí nějaké místnosti. V domech bývá běžně kolem 10 m2 chodeb, které jsou vlastně nevyužitým prostorem. Tady jsou jenom dva, takže jsme ušetřili 8 m2, což kdybychom přepočítali na peníze je krát 25 000,- Kč za m2, tedy 200 000,- Kč, které se mohly investovat jinde, třeba do projektu samotného.

KLIENTKA: To, jak se to nakonec udělalo a jak to tu vypadá, si myslím, že bychom to my dva takto dohromady nedali. Bylo tedy jasné si najmout někoho, kdo má napozorované rozměry domu. To, jak se říká, že Vám architekt vleze do koupelny a do ložnice, to samozřejmě platí. Pokud Vám tedy architekt padne, tak to je ten, který Vám navrhne dům, ve kterém se budete cítit dobře. Když si s architektem osobně nesednete, tak to asi nedopadne dobře.

Číst celou referenci

Rekonstrukce statku ve Žloukovicích

Hlavním zásahem do původního objektu je pevně zasklené 6,2m široké okno s rozšířeným pobytovým parapetem, které je umístěno po celé délce obývacího prostoru.

Lokalita:
Při hlavní přístupové silnice do obce Žloukovice, hlavní fasáda je orientovaná na východ k řece Berounce, řešený objekt je součástí areálu původního statku

Zadání:
Rekonstrukce hlavního obytného objektu pro účely bydlení čtyřčlenné rodiny

Architektonické řešení:
Objekt je jednopodlažní s podkrovím a je částečně podsklepen, původní hmota zůstává beze změny a splňuje podrobnou regulaci CHKO Křivoklátsko, obytné místnosti v přízemí a podkroví jsou umístěné při východní fasádě orientované k řece Berounce, hlavním zásahem do původního objektu je pevně zasklené 6,2m široké okno s rozšířeným pobytovým parapetem, které je umístěno po celé délce obývacího prostoru v přízemí, stávající dispozice přízemí byla upravena dle nového programu tak, aby bylo možné obejít centrální hygienické jádro, fasáda objektu je bílá a odkazuje na původní vápenné nátěry vesnických chalup, hmota objektu je usazená na stávající masivní kamenné podezdívce.

Konstrukce a technologie:
Objekt je zděný z pálených cihel, krov je dřevěný zateplený mezi krokvemi, střešní krytina je z vláknocementových šablon vyráběných v nedalekém Berouně, vnitřní nenosné konstrukce jsou z plynosilikátových tvárnic a sdk konstrukcí, výplně vnějších otvorů jsou z dřevohliníkových oken, vnitřní dveře jsou dřevěné bezfalcové, podlahy v interiéru jsou kombinací keramické dlažby a masivní dřevěné kantovky, objekt je kompletně zateplen a je vytápěn kotlem na dřevěné pelety

rok: 2010 – 2011
místo: Žloukovice, Beroun
velikost: 160 m2
klient: privátní
náklady: 3,2 mil CZK
status: realizace

Více informací

Byt pro art-directorku

Typický dvoupokojový byt na Letné byl proměnen v jeden velký obytný prostor, kde jsou jednotlivé zóny (vaření, spaní, relax) vzájemně oddělené pouze kruhovým závěsem. Ten současně umožňuje jednotlivé prostory vzájemně spojovat do bloků.

rok: 2012
místo: Praha, Letná
velikost: 52 m2
klient: soukromá osoba
status: realizace

Více informací

Byt pro milovníky umění

Projekt rekonstrukce a interiéru byl výzvou, jak skloubit různé vlivy, styly i nápady klientů do harmonického a příjemného celku, který bude působit současně a zároveň zachová atmosféru starého. Hlavním motivem interiéru se proto stala práce s různými autentickými materiály, jejich povrchy a texturami. V bohaté kombinaci se nové přirozeně propojuje se starými původními prvky (podlahy, dveře, obklady, omítky), jež byla snaha co nejvíce zachovat.

Všechny nové truhlářské prvky včetně velké otevřené kuchyně jsou řešeny z překližky, jejíž výrazná kresba tvoří jednotící linku, zatímco různě barevné tónování povrchu odlišuje jednotlivé části. Hlavní ložnici dominuje velká postel navržená na míru, která pokračuje do okna jako parapet a lavice, a vestavná šatna, jejíž přední strana slouží jako knihovna.

rok: 2012
místo: Praha
velikost: 150 m2
klient: soukromý
status: realizace
fotografie: Alexandr Dobrovodský

Více informací

Rekonstrukce panelákového bytu "Šedý box"

Jednotlivé místnosti tohoto panelákového bytu jsou nově organizovány okolo šedé krychle, která skrývá toaletu koupelnu a úložné prostory.

rok: 2012
místo: Praha
velikost: 72 m2
klient: privátní
status: realizace

Více informací

Spojení dvou mezonetových bytů

Naším zadáním bylo spojit dva sousedící triplexy v rekonstruovaném bytovém domě – původně sýpce. V každém triplexu bylo samostatné schodiště. Spojením bytů došlo k změně dispoziční logiky a ani jedno schodiště nebylo vhodně orientováno.

Navrhli jsme proto nové schody, které přesně reagovali na novou dispozici v každém podlaží. Schody jsme navrhli jako geometrizovanou sochu, točitý tvar rozdělený na přímé segmenty. Podhledová část tím tvoří trojúhelníkové desky, které vytvářejí vizuálně atraktivní objekt v interiéru – zejména v obývacím pokoji.

rok: 2010
místo: Praha, Karlín
velikost: 240 m2
klient: privátní
status: realizace

Více informací

Gastronomica

Nejatraktivnějším prvkem je jednoznačně intenzivní propojení interiéru s exteriérem přes velká okna, která se navíc dají v létě téměř celá otevřít. Prostor je proto velmi světlý a nabízí nádherné výhledy do Mahlerových sadů.

Riccardo Lucque je známý tím, že vždy dává velký důraz kvalitu. Myslíme si, že když přišel za námi na první schůzku se svojí představou nové La Bottegy na Žižkově už tušil, že tento prostor jednoznačně kvalitu nabídnout může. Naše práce tedy byla jí najít, pojmenovat a poté jí srozumitelně nabídnout zákazníkům.

Nejatraktivnějším prvkem je jednoznačně intenzivní propojení interiéru s exteriérem přes velká okna, která se navíc dají v létě téměř celá otevřít. Prostor je proto velmi světlý a nabízí nádherné výhledy do Mahlerových sadů. Rozhodli jsme se tedy umístit lavice pro sezení hostů přímo do oken a zároveň tím ušetřit trochu místa pro cirkulaci zákazníku podél dlouhého prodejního pultu.

Vzhledem k tomu, že prostor slouží také jako prodejna italských potravin, bylo nutné navrhnout maximální možné množství regálů pro vystavení nejrůznějších produktů. Po vstupu do prostoru je člověk ze všech stran obklopen lákavými sýry, salámy, víny, sladkostmi a prosciutty, a to je samozřejmě z obchodního hlediska ideální stav.

Materiálové řešení vychází z důrazu na přírodní materiály a prosvětlenost interiéru. Modulární regálový systém je z masivního dubu opatřeným bílým olejovým nátěrem. Pracovní plochy jsou z kombinace nerezu, černé žuly a bílého keramického obkladu.

rok: 2013
místo: Praha
velikost: 204 m2
klient: Catering AROMI s.r.o.
status: realizace
fotografie: Alexandr Dobrovodský

Více informací

Moma yoga

V posledním patře kancelářské budovy v centru Prahy se klient rozhodl vybudovat pop-up jogové centrum.

V posledním patře kancelářské budovy v centru Prahy se klient rozhodl vybudovat pop-up jogové centrum na 2 – 3 roky provozu než bude realizován nový objekt kam se poté přestěhuje. Zadáním tedy byla rychlá realizace a náklady adekvátní délce předpokládaného provozu. Prostor přijímá denní osvětlení pouze prostřednictvím kruhových střešních světlíků rovnoměrně distribuovaných po celé ploše patra. Rastr světlíků, dvě komunikační jádra a stávající sloupy, jsou základní limity pro rozmístění požadovaného programu. Provozně je studio rozděleno na jeden velký, dva malé sály a navazující zázemí pro návštěvníky a personál. Téměř všechny místnosti jsou přístupné z centrální kruhové recepce. Základním prvkem materiálového řešení je masivní dubová podlaha propojující jednotlivé místnosti, bílý nátěr a přiznané vedení všech instalací. Jednotlivé uzavřené prostory jsou také vizuálně propojeny pomocí pásu horizontálních světlíků ve styku stěny a stropu.

rok: 2013
místo: Praha
velikost: 550 m2
klient: Moma Yoga
status: realizace
spolupráce: Marie Makeeva (nástěnné ilustrace)
fotografie: Michal Šeba

Více informací

Usedlost Na cihelně

Zchátralá usedlost na samotě v půvabné jihočeské krajině na první pohled budila ve všech nadšení, ale zároveň i podložené obavy, že na záchranu může být příliš pozdě. Navzdory očekávanému doporučení k demolici byl majitel od počátku rozhodnutý jít komplikovanější cestou a pokusit se původní stavení i jeho charakter maximálně zachránit.

Z toho vychází celkové pojetí rekonstrukce – zachovat hodnotné původní prvky, poškozené konstrukce přiznaně obnovit pomocí tradičních řemesel a technologií a celek doplnit současnými zásahy, které se budou snažit vymezit jemně spíš než ostrým kontrastem.

Usedlost tvoří dvě původní stavby – roubená chalupa a zděná stodola – posazené do tvaru L, které rozdělují pozemek na chráněný společný dvůr před domy a volnou krajinu za nimi. Působivý úzký průchod mezi oběma domy-světy jsme chtěli rozhodně zachovat.

Nové využití a dispozice z velké míry respektuje a následuje původní členění na hlavní část – světnice a stodola – určenou pro pobyt a hospodářskou dvoupodlažní část, využitou pro ložnice a zázemí. Pobytové části jsou obě otevřené do podkroví a v jejich převýšených prostorách dominují původní charakteristické atributy – v chalupě černá kuchyně, ve stodole příčný průchod skrz velká vrata.

Chalupa je určená pro pobyt majitelů i v zimě, zůstává proto uzavřenější, tmavší, intimnější. Stodola je určená pro pobyt v létě a pro návštěvy, je proto víc otevřená, světlá a vzdušná. Další potřebné zázemí se skrývá v nových přístavbách, černých “komínech” vsazených do převýšených prostor.

rok: 2013
místo: jižní Čechy
velikost: 360 m2
klient: privátní
status: projekt pro stavební povolení

Více informací

Rozhovor s  Edit!

Jak byste charakterizovali Vás ateliér?
VD: Šikovní, rychlí, flexibilní, mladí … a kolo máme, tedy 2 firemní kola.

VD: Říkáme klientům, že všechno se dá vyřešit, že neexistuje zadání, které by nemělo řešení.

VD: Tak jak přijímají hinduisti potravu z Prámy, tak mi takto přijímáme inspiraci.

Jak spolupracujete s klienty?
VD: Ověřili jsme si, že je dobré neprezentovat stavební půdorysy, řezy a pohledy, tzn. zobrazení, která jsou nutná pro stavbu, protože spousta klientů se v nich nevyzná. Já se taky nevyznám ve smlouvách, protože nejsem právník, nevím, jak je číst. Dobře fungují modely, nebo nějaké jednoduché 3D zobrazení, aby si klient dokázal návrh představit. Ideální by bylo udělat model 1:1, aby si to klient prošel, což je trochu nereálné, ale už jsme to taky dělali, a to jsme zjistili, že klienti daleko lépe pochopí a daleko lépe se jim vysvětlí záměr. Říkám to dobře?

JC: Říkáš to krásně.

Co je pro Vás na Vaší práci důležité?
VD: Když se Vás někdo zeptá, proč jsi postavil tento dům, tak byste mu měli být schopni v jedné větě říct, je to z tohoto důvodu. Ty důvody mohou být různé, racionální nebo iracionální, například výtvarné důvody. Jde o to, aby člověk věděl co dělá, proč to dělá.

JC: To je pro nás důležité, vědět, proč ty věci děláme.

IB: Asi před rokem byla výstava Pokoje, kde se prezentovali mladé architektonické kanceláře. Vymysleli jsme si, že tam odprezentujeme naši historii na základě projektů, kdy každý projekt vyjádříme jednou skicou. Tak jsme krásně zjistili, který projekt má tak jasný koncept anebo myšlenku, že se to dá opravdu naskicovat tlustou fixou na jednu A4 a je to tam jasně vidět. Takto jsme jednoduše vyselektovali projekty, které jsou takto jasné a projekty které šly bokem. Toto se snažíme docílit u každého projektu, aby měl takto silný koncept, ideu, myšlenku. Pomáhá to vlastně i klientům, proč jim to ukazujeme, že ty naše návrhy jsou něčím motivované. Tím, že každý projekt je jiný, tak ty důvody jsou dost často jiné. Když je přízemní byt orientovaný do dvora, tak naše řešení je výrazně jiné, než když řešíme terasu na střeše.

VD: To by se dalo tesat do kamene.

Proč je důležité si najmout architekta?
IB: Bydlení je investice na 10-20 let. Když se suma honoráře rozloží na těch 20 let, tak se ztratí. Většinou kuchyně v domě je i tak dražší než my.

JC: Naše služba taky spočívá v tom, že dokážeme klientovi optimalizovat zadání a tím mu ušetřit peníze.

Proč si najmout Edit Architects?
VD: Jsme schopni být docela flexibilní. Je nás v kanceláři poměrně dost, takže když přijdou zakázky, které mají být rychle zpracované a my všichni zapneme, tak jsme hodně efektivní.

VD: Klient si s námi užije taky trochu zábavy.

Přepis videorozhovoru

Dům na domě

Majitelé Domu na domě v Mníšku

KLIENT: Na ulici tomu říkají chaloupka.

KLIENTKA: My jsme si to kdysi interně nazvali byt v zahradě. Když jsme si specifikovali zadání, co chceme stavět, tak jsme se shodli na tom, že chceme malý dům, protože velký je náročný na údržbu a navíc velký dům ani nepotřebujeme.

Oba jsme děti z paneláku, tak že jsme se shodli, že nám rozměry stačí panelákový byt, ale chtěli jsme ho mít v zahradě.

ARCHITEKT: Základní koncept domu je takový, že je to malý dům na velkém domě dole. Je to tak udělané z několika důvodů. Jednak je tady výškový rozdíl mezi ulicí a pozemkem, který přesně odpovídá jednomu patru. Přes malý domek se vstupuje dovnitř, má sedlovou střechu kvůli tomu, že to byl požadavek místních úřadů, kvůli blízkosti zámku. To jsme splnili tím, že jsme dali sedlovou střechu na malý dům. Velký dům je tak vlastně s plochou střechou.

Další zvláštností domu je to, že nemá plot na hranici pozemku, takže kdokoli může vejít až pomalu ke vstupním dveřím. Tahle část domu je tedy takový poloveřejný prostor, kde pobíhají psi a který je volný. Zároveň se dá před domem parkovat.

KLIENT: Na začátku jsme měli málo peněz, takže to směřovalo k nějaké “škatuli”, tedy, že by dům měl být jednoduchý, tedy žádné výmysly. Nakonec se podařilo vymyslet zajímavé detaily, což jsem nečekal, že se do takového malého domu vejdou.

KLIENTKA: Na začátku jsme v tom jasno neměli. Měli jsme ideové plány typu anglický venkovský dům, protože se nám líbil stylově. Měli jsme hromadu obrázků z internetu, které se nám líbily, ale byl to každý pes jiná ves. To jsme potom architektům hodili na stůl a z toho jsme vyšli, samozřejmě některé věci se z toho škrtali.

ARCHITEKT: Jednou ze zvláštností tohoto domu je, že jsou v něm jen 2 m2 chodby. Jinak je prostor, kudy se chodí, vždy součástí nějaké místnosti. V domech bývá běžně kolem 10 m2 chodeb, které jsou vlastně nevyužitým prostorem. Tady jsou jenom dva, takže jsme ušetřili 8 m2, což kdybychom přepočítali na peníze je krát 25 000,- Kč za m2, tedy 200 000,- Kč, které se mohly investovat jinde, třeba do projektu samotného.

KLIENTKA: To, jak se to nakonec udělalo a jak to tu vypadá, si myslím, že bychom to my dva takto dohromady nedali. Bylo tedy jasné si najmout někoho, kdo má napozorované rozměry domu. To, jak se říká, že Vám architekt vleze do koupelny a do ložnice, to samozřejmě platí. Pokud Vám tedy architekt padne, tak to je ten, který Vám navrhne dům, ve kterém se budete cítit dobře. Když si s architektem osobně nesednete, tak to asi nedopadne dobře.

Přepis videorozhovoru

Majitelé Domu na domě v Mníšku

Dům na domě

KLIENT: Na ulici tomu říkají chaloupka.

KLIENTKA: My jsme si to kdysi interně nazvali byt v zahradě. Když jsme si specifikovali zadání, co chceme stavět, tak jsme se shodli na tom, že chceme malý dům, protože velký je náročný na údržbu a navíc velký dům ani nepotřebujeme.

Oba jsme děti z paneláku, tak že jsme se shodli, že nám rozměry stačí panelákový byt, ale chtěli jsme ho mít v zahradě.

ARCHITEKT: Základní koncept domu je takový, že je to malý dům na velkém domě dole. Je to tak udělané z několika důvodů. Jednak je tady výškový rozdíl mezi ulicí a pozemkem, který přesně odpovídá jednomu patru. Přes malý domek se vstupuje dovnitř, má sedlovou střechu kvůli tomu, že to byl požadavek místních úřadů, kvůli blízkosti zámku. To jsme splnili tím, že jsme dali sedlovou střechu na malý dům. Velký dům je tak vlastně s plochou střechou.

Další zvláštností domu je to, že nemá plot na hranici pozemku, takže kdokoli může vejít až pomalu ke vstupním dveřím. Tahle část domu je tedy takový poloveřejný prostor, kde pobíhají psi a který je volný. Zároveň se dá před domem parkovat.

KLIENT: Na začátku jsme měli málo peněz, takže to směřovalo k nějaké “škatuli”, tedy, že by dům měl být jednoduchý, tedy žádné výmysly. Nakonec se podařilo vymyslet zajímavé detaily, což jsem nečekal, že se do takového malého domu vejdou.

KLIENTKA: Na začátku jsme v tom jasno neměli. Měli jsme ideové plány typu anglický venkovský dům, protože se nám líbil stylově. Měli jsme hromadu obrázků z internetu, které se nám líbily, ale byl to každý pes jiná ves. To jsme potom architektům hodili na stůl a z toho jsme vyšli, samozřejmě některé věci se z toho škrtali.

ARCHITEKT: Jednou ze zvláštností tohoto domu je, že jsou v něm jen 2 m2 chodby. Jinak je prostor, kudy se chodí, vždy součástí nějaké místnosti. V domech bývá běžně kolem 10 m2 chodeb, které jsou vlastně nevyužitým prostorem. Tady jsou jenom dva, takže jsme ušetřili 8 m2, což kdybychom přepočítali na peníze je krát 25 000,- Kč za m2, tedy 200 000,- Kč, které se mohly investovat jinde, třeba do projektu samotného.

KLIENTKA: To, jak se to nakonec udělalo a jak to tu vypadá, si myslím, že bychom to my dva takto dohromady nedali. Bylo tedy jasné si najmout někoho, kdo má napozorované rozměry domu. To, jak se říká, že Vám architekt vleze do koupelny a do ložnice, to samozřejmě platí. Pokud Vám tedy architekt padne, tak to je ten, který Vám navrhne dům, ve kterém se budete cítit dobře. Když si s architektem osobně nesednete, tak to asi nedopadne dobře.